USA/FRA/AUS 1900-1984, Kurzfilmrolle, 65 min
Regie: Mary Ellen Bute, Alice Guy, Claire Parker, Ashley Hans Scheirl, Ursula Pürrer
Sprache: ohne Dialog
In der letzten Ausgabe von Film & Musik 2024 präsentieren wir 18 Kurzfilme von denen, die Großes schafften und zu wenig gehört und gesehen wurden. Darunter sind sechs Filme von Mary Ellen Bute – Pionierin des amerikanischen Animationsfilms: Synchromy No. 2 (1936), Tarantella (1940), Abstronic (1952), Rhythm in Light (1934), Synchromy No. 4 (1937-1938), Mood Contrasts (1953). Neun Filme von Alice Guy – der ersten Regisseurin der Welt und Autorin des ersten fiktionalen Films: Pierrette's Escapades (1900), Serpentine Dance (1900), Danse Excentrique (1902), Comment monsieur prend son bain (1903), Avenue de l'Opéra (1900), Ocean Studies (1906), Dance of the Seasons "Winter, Snow Dance" (1900), At the Floral Ball (1900), Danse du Papillon (1900). Außerdem im Programm The Nose (1963) von Clair Parker – Animatorin und Erfinderin des Pinscreens und Pinscreen Arts. Last but not least „Anna Wackelt“ (1984) von Ashley Hans Scheirl und Ursula Pürrer – Ikonen des österreichischen queeren- und Experimentalfilms.
ENG: In the last edition of Film & Music in 2024, we present 18 short films by those who achieved great things and were too little heard and seen. Among them are six films by Mary Ellen Bute - pioneer of American animated film: Synchromy No. 2 (1936), Tarantella (1940), Abstronic (1952), Rhythm in Light (1934), Synchromy No. 4 (1937-1938), Mood Contrasts (1953). Nine films by Alice Guy - the world's first female director and author of the first fictional film: Pierrette's Escapades (1900), Serpentine Dance (1900), Danse Excentrique (1902), Comment monsieur prend son bain (1903), Avenue de l'Opéra (1900), Ocean Studies (1906), Dance of the Seasons “Winter, Snow Dance” (1900), At the Floral Ball (1900), Danse du Papillon (1900). The program also includes The Nose (1963) by Clair Parker - animator and inventor of the pinscreen and pinscreen arts. Last but not least “Anna Wackelt” (1984) by Ashley Hans Scheirl and Ursula Pürrer - icons of Austrian queer and experimental film.
Für die musikalische Begleitung tut sich das elektronische Improvisationstrio Pausa a Pausa mit der Schlagzeugerin Sara Neidorf zusammen. Dieses Gemeinschaftsprojekt führt Live-Soundtracking von Stumm- und Experimentalfilmen auf und zaubert eigenwillige und energiegeladene Improvisationssessions.
ENG: The electronic improvisation trio Pausa a Pausa joins forces with drummer Sara Neidorf. This collaborative project performs live soundtracking of silent and experimental films, and conjures up idiosyncratic and energetic improvisation sessions.
Preisinformation:
• 12,00 € (regulär) • 10,00 € (ermäßigt*) • 3,50 € (mit Leipzig-Pass, Schwerbehindertenausweis, Ehrenamtspass) • Filme ab 130 min Länge: + 1,00 € • Tickets sind im Online-VVK erhältlich (zzgl. 0,70 € VVK-Gebühr), Restkarten an der Abendkasse.